Mikrorachunek podatkowy 2020

Aktualności i Wiedza
mikrorachunek

Mikrorachunek podatkowy 2020

Od 1 stycznia 2020 roku wpłaty  do urzędów skarbowych  będą się odbywały na  jeden rachunek podatkowy utworzony  dla każdego podatnika z osobna.

Mikrorachunek podatkowy to rachunek bankowy, na który od 1 stycznia 2020 roku podatnik będzie zobowiązany uiścić podatek PIT, CIT i VAT. Dla każdego podatnika i płatnika, który posiada PESEL lub NIP, prowadzi działalność lub nie prowadzi działalności, założony będzie indywidualny rachunek podatkowy dla wpłat z tytułu  podatków PIT, CIT, VAT.

Do końca tego roku zapłata podatków pozostanie bez zmian, czyli płacimy podatek na konto właściwego Urzędu Skarbowego, czyli w przypadku zapłaty CIT, PIT, VAT są to trzy różne rachunki bankowe.  Natomiast od roku 2020 wszystkie wymienione płatności będą opłacane na jeden mikrorachunek podatkowy, nawet kiedy wpłaty dotyczyły będą zaległości podatkowych.

Aktywacji mikrorachunku należy  dokonać poprzez wygenerowanie go na stronie podatki.gov.pl Możliwe jest również otrzymanie takiego mikrorachunku  w dowolnym urzędzie skarbowym. Należy podać następujące informacje:

NIP – w przypadku działalności gospodarczej

Pesel-  w przypadku osoby fizycznej

Generator mikrorachunków dostępny jest całą dobę

W przypadku gdy podatnik nie posiada NIP-i i PESEL-u,  natomiast posiada status podatnika w Polsce, powinien posiadać identyfikator podatkowy. W przypadku gdy podatnik oczekuje na decyzję o przyznaniu numeru identyfikacyjnego, będzie on mógł wpłacić należność na mikrorachunek podatkowy właściwego urzędu skarbowego zgodnie z obwieszczeniem ws. wykazu rachunków bankowych urzędów skarbowych (według informacji od MF obwieszczenie będzie opublikowane w grudniu). W tytule przelewu należy wówczas podać numer dokumentu, np. paszportu, dowodu osobistego, aby urząd skarbowy mógł dokonać identyfikacji i prawidłowo rozliczyć wpłatę.

Mikrorachunek podatkowy nie zawiera historii rachunku ,czyli poszczególnych wpłat. Docelowo Ministerstwo Finansów planuje to wkrótce zmienić.

O wszystkich zmianach będziemy informować na bieżąco 😉