Polski Ład wciąż zaskakuje przedsiębiorców

Biuro rachunkowe Polski Ład

Polski Ład wciąż zaskakuje przedsiębiorców

Polski Ład wciąż zaskakuje przedsiębiorców. Obecnie obciążenia podatkowe są wysokie, a ciągła zmiana przepisów nie pomaga przedsiębiorcom, którzy nie wiedzą jaka forma opodatkowania byłaby dla nich korzystna. Na początku roku wielu przedsiębiorców zdecydowało się na zmianę formy opodatkowania licząc na oszczędności, jednak okazało się, iż zmian przepisów nie ma końca i oszczędności nie widać. Nowe przepisy, które wejdą w życie od 01.07.2022r. przewidują ponowną zmianę formy opodatkowania, jednak nie dla wszystkich. Zgodnie z zapowiedziami będzie możliwość przejścia wyłącznie na skalę podatkową.

Nowe przepisy również likwidują ulgę dla klasy średniej, która wciąż budziła wiele kontrowersji ze względu na stopień skomplikowania wzoru, według którego była liczona. Skala podatkowa ma wynosić 12%, nie jak obecnie 17%. W zależności od tego jak podatnik jest zgłoszony obecnie, przejście na inna formę opodatkowania będzie kształtowało się następująco:

• Przedsiębiorcy, którzy są opodatkowani podatkiem liniowym (wedle stawki 19% niezależnie od wysokości osiąganych dochodów) oraz podatnicy rozliczający się ryczałtowo mają mieć możliwość zmiany formy opodatkowania po zakończeniu roku podatkowego 2022 roku. Oznacza to, że przejście na inny sposób rozliczeń będzie odbywać się w momencie składania rocznego zeznania podatkowego w 2023 roku za rok 2022
  • Przedsiębiorcy rozliczający się na zasadach zryczałtowanego podatku dochodowego mają mieć możliwość zmiany formy opodatkowania również w trakcie trwania roku podatkowego. Taka ewentualność będzie osiągalna dla nich nie później aniżeli do 22 sierpnia 2022 r. i będzie dotyczyć formy rozliczenia z fiskusem za drugą połowę 2022 roku (pierwotne założenie dotyczyło daty 20 sierpnia 2022 r., jednakże jest to dzień przypadający na dzień wolny od pracy – sobotę).

Przedsiębiorcy ponownie dokonają analizy swoich przychodów i kosztów starając się wybrać najkorzystniejszą opcję dla siebie.