Wakacje od ZUS

W środę, 12 czerwca br., w Dzienniku Ustaw została opublikowana ustawa zmieniająca ustawę o systemie ubezpieczeń społecznych. Ustawa ta wprowadza nową pomoc dla przedsiębiorców – wakacje od składek ZUS. Dzięki nowemu rozwiązaniu przedsiębiorcy będą mogli skorzystać w jednym miesiącu w roku kalendarzowym z możliwości nieopłacania składek – w tym miesiącu składki zostaną sfinansowane z budżetu państwa

Kto może skorzystać z wakacji od ZUS?

Płatnik składek (osoba prowadząca pozarolniczą działalność gospodarczą) będzie mógł być zwolniony z opłacenia należnych składek na jego własne obowiązkowe ubezpieczeniaemerytalne, rentowe i wypadkowe, za wskazany we wniosku jeden miesiąc kalendarzowy, jeżeli:

1)w miesiącu kalendarzowym poprzedzającym miesiąc złożenia wniosku miał zgłoszonych do ubezpieczeń emerytalnego, rentowych i wypadkowego lub ubezpieczenia zdrowotnego nie więcej niż 10 ubezpieczonych (w tym przedsiębiorcę);

2)w ostatnich 2 latach kalendarzowych poprzedzających rok złożenia wniosku nie osiągnął przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej lub w co najmniej jednym roku z 2 ostatnich lat kalendarzowych poprzedzających rok złożenia wniosku osiągnął roczny przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej nieprzekraczający równowartości w złotych 2 milionów euro; kwotę tę oblicza się wg kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w ostatnim dniu roboczym roku kalendarzowego poprzedzającego rok złożenia wniosku;

3)jako ubezpieczony w roku kalendarzowym poprzedzającym rok złożenia wniosku oraz w okresie od początku roku kalendarzowego złożenia wniosku do dnia złożenia tego wniosku nie wykonywał pozarolniczej działalności gospodarczej na rzecz byłego pracodawcy, na rzecz którego w roku kalendarzowym rozpoczęcia działalności gospodarczej lub w poprzednim roku kalendarzowym wykonywał w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy czynności wchodzące w zakres wykonywanej działalności gospodarczej;

4)w miesiącu kalendarzowym poprzedzającym miesiąc złożenia wniosku jako ubezpieczony podlegał ubezpieczeniom emerytalnemu, rentowym i wypadkowemu z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej.

Składki na ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe za miesiąc kalendarzowy objęty zwolnieniem z opłacenia składek będą finansowane w ramach dotacji z budżetu państwa do FUS.

Jakie składki będą objęte wakacjami?

Zwolnienie będzie obejmowało składki na ubezpieczenia emerytalne, rentowe, wypadkowe i ubezpieczenie chorobowe (pod warunkiem podlegania ubezpieczeniu chorobowemu w miesiącu złożenia wniosku i miesiącu go poprzedzającym), składki na Fundusz Pracy i Fundusz solidarnościowy.

Podstawa wymiaru składek w miesiącu zwolnienia

Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe za miesiąc kalendarzowy objęty zwolnieniem z opłacenia składek będzie stanowiła najniższa obowiązująca danego ubezpieczonego podstawa wymiaru składek.

Z wakacji składkowych nie będą mogły skorzystać:

–osoby prowadzące pozarolniczą działalność, które korzystają z ulgi na start, o której mowa w art. 18 ust. 1 u.p.p. Przedsiębiorca, który spełnia warunki do skorzystania z ulgi na start nie podlega obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym przez okres 6 miesięcy od dnia podjęcia działalności gospodarczej, w konsekwencji w tym okresie nie może skorzystać z wakacji składkowych; skorzystanie z ulgi na start jest zależne wyłącznie od woli przedsiębiorcy;

–osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą, wspólnicy spółki cywilnej dla których ubezpieczenia emerytalne i rentowe są dobrowolne.

Konieczny wniosek

Przepisy zaczną obowiązywać od 1 listopada br. Już w grudniu tego roku przedsiębiorcy będą mogli skorzystać z tego rozwiązania.

Aby skorzystać z wakacji od składek ZUS płatnik składek musi złożyć wniosek w miesiącu poprzedzającym miesiąc kalendarzowy, który ma być objęty zwolnieniem.

Wniosek będzie można złożyć wyłącznie za pomocą profilu informacyjnego utworzonego w systemie teleinformatycznym udostępnionym przez Zakład, w formie dokumentu elektronicznego.

ZUS rozstrzygnie o zwolnieniu z opłacenia składek i poinformuje o tym płatnika składek za pośrednictwem systemu teleinformatycznego. Rozstrzygnięcie w całości uwzględniające wniosek nie będzie wymagało wydania decyzji.